2024 рік: виклики, досягнення і погляд у майбутнє

Цьогорічний досвід команди Українського та регіональних центрів оцінювання якості освіти став ще однією сторінкою історії освітніх оцінювань в умовах воєнного часу. Це приклад освітянської відданості справі, здатності долати будь-які труднощі, віри в майбутнє і в те, що заради цього майбутнього варто робити все від нас залежне. 

У надскладних умовах нашій команді вдалося реалізувати всі заплановані на цей рік плани. Так, уже втретє нам удалося успішно провести наймасштабніші (загальнодержавні) оцінювання на комп’ютерній основі: вступні випробування на бакалаврські програми (національний мультипредметний тест (НМТ)) та магістерські (єдиний вступний іспит (ЄВІ), єдине фахове вступне випробування (ЄФВВ)). У тісній співпраці з багатьма партнерами в Україні та за кордоном ми зробили все, щоб кожен учасник НМТ, ЄВІ, ЄФВВ  мав змогу отримати свій результат і зреалізувати плани щодо вступу до омріяного вишу. 

Цього б не відбулося, якби у 2022 році висококласні українські програмісти не розробили спеціальної платформи й постійно її не вдосконалювали. Така системна робота стала можливою й триває завдяки постійній підтримці партнерських організацій, зокрема Світового банку.

Успішній реалізації цілого комплексу завдань у межах організації та проведення вступних випробувань у 2024 році сприяла плідна співпраця Комітету Верховної Ради України з питань освіти і науки України, Міністерства освіти і науки України та Українського центру оцінювання якості освіти.

Організаторам спільно з департаментами освіти й місцевою владою, як-от Київською міською державною та військовою адміністраціями, обласними військовими адміністраціями, доводилося ухвалювати складні, а інколи й унікальні рішення, щоб тестування відбулися, попри щоденні повітряні тривоги, відключення електроенергії через масовані обстріли росією об’єктів критичної інфраструктури, перебої з інтернетом.

Міністерство енергетики України, Укренерго, ДТЕК, а також інші оператори ринку енергопостачання робили все можливе, щоб мінімізувати ризики відсутності електроенергії в пунктах проведення тестувань. Звісно, повністю зарадити проблемі було неможливо, тому керівники закладів освіти спільно з управліннями освіти ухвалювали рішення про підключення генераторів. Варто згадати й провайдерів інтернет-зв’язку, які докладали зусиль, аби забезпечити безперебійний зв’язок, без якого неможливе проведення онлайнового комп’ютерного тестування.

Але всі рішення не мали б жодного сенсу, якби не залучені для роботи в пунктах проведення тестувань працівники. Тисячі педагогів робили все від них залежне, щоб абітурієнти менше нервували й успішно скали іспити.

Вступні випробування за кордоном пройшли завдяки активним комунікаціям Міністерства закордонних справ України та посольств і консульств України в інших країнах, а також, безумовно, відкритості наших зарубіжних партнерів і їхньої готовності робити все можливе, щоб тестування відбулися.

А допомогти уявити масштаби роботи, що цьогоріч була проведена в межах вступних випробувань, можуть деякі дані. 

Національний мультипредметний тест (НМТ) для вступу на бакалаврські програми

Так, для того щоб кожен зареєстрований мав змогу пройти НМТ для вступу на бакалаврські програми, в Україні й за кордоном було організовано й проведено тестування, що тривали 21 день у межах основних (із 14 травня до 25 червня) і додаткових (з 11 до 19 липня) сесій. Для забезпечення цих оцінювань задіяли 932 тимчасових екзаменаційних центри (ТЕЦ) в Україні та 81 у 57 містах 32 країн світу. Під час основних і додаткових сесій ТЕЦ було створено на базі 962 закладів та установ освіти, з них 71 — в інших країнах.  

Під час кожної сесії використовували унікальну добірку тестових завдань із чотирьох навчальних предметів — трьох обов’язкових (українська мова, математика, історія України) та одного на вибір вступника (українська література, іноземна мова (англійська, німецька, французька, іспанська), біологія, географія, хімія та фізика). Загалом для потреб проведення НМТ у 2024 році було створено 149 тестових добірок (понад 5000 завдань). 

В НМТ 2024 року взяли участь і отримали результати понад 283 тисячі учасників. В основних сесіях узяли участь 265 275 вступників (з них 16 654 – за кордоном). Явка учасників основних сесій становила 92,8 % – в Україні, 83,76 % – за кордоном. Під час додаткових сесій пройшли НМТ понад 18 тисяч учасників: в Україні – 17 071 особа (70,44% від кількості зареєстрованих), за кордоном – 1328 (62,67 % від кількості зареєстрованих). Докладніше про це — у традиційно підготовленому фахівцями Українського центру оцінювання якості освіти звіті за підсумками НМТ-2024 (том І та том ІІ). 

Єдине фахове вступне випробування для вступу на бакалаврат (БЄФВВ) 

Новацією цього року було запровадження БЄФВВ – іспит для вступників на бакалаврат на основі НРК5, які бажають продовжити навчання за спеціальностями галузей знань «Управління та адміністрування», «Аграрні науки та продовольство», «Публічне управління та адміністрування», спеціальностей «Менеджмент соціокультурної діяльності», «Економіка». Бажання складати БЄФВВ з економіки та управління виявила 31 особа, а пройти тестування з аграрних наук охочих не було зовсім. Незважаючи на такі скромні показники, для зареєстрованих учасників було створено всі умови для реалізації права на вступ. Урешті, цим правом скористалися тільки 16 зареєстрованих учасників.

Єдиний вступний іспит (ЄВІ) для вступу в магістратуру та аспірантуру та єдине фахове вступне випробування (ЄФВВ) для вступу в магістратуру

Як і вступники на бакалаврат, потенційні магістри також мали змогу пройти тестування і в Україні (під час основної та додаткової сесій), і за кордоном. Крім претендентів на магістерські програми, у межах ЄВІ було забезпечено тестування вступників на програми третього рівня вищої освіти (аспірантура). 

У 2024 році для проведення основної сесії ЄВІ було задіяно 5722 пункти тестування (з них 65 – за кордоном), які функціювали на базі 480 закладів та установ освіти (з них 17 – за кордоном), для ЄФВВ – 2521 пункт тестування (з них 100 – за кордоном) на базі 357 закладів та установ освіти (з них 14 – за кордоном). Під час проведення додаткової сесії ЄВІ було задіяно 506 пунктів тестування на базі 131 закладу та установи освіти, для ЄФВВ – 311 пунктів тестування на базі 80 закладів та установ освіти. Для забезпечення проведення спеціально організованої сесії ЄВІ (2 зміни) було задіяно 147 пунктів тестування у 21 області та м. Києві. 

Загалом в основній сесії ЄВІ взяли участь 194 768 осіб, у ЄФВВ – 81 404. Під час додаткових сесій участь у ЄВІ взяли 12 803 особи (57,82 % від кількості зареєстрованих), у ЄФВВ – 5122 (63,24 % від кількості зареєстрованих). Для проходження вступних випробувань під час спеціально організованої сесії ЄВІ з’явилося 9060 осіб (86,34 % від кількості зареєстрованих для участі в ній). Повну інформацію про цей аспект нашої роботи у 2024 році подано в традиційному звіті.

Інші оцінювання 

Крім вступних випробувань, у 2024 році Український і регіональні центри оцінювання якості освіти доклали багато зусиль для реалізації низки важливих заходів, пов’язаних із моніторинговими дослідженнями, а саме вітчизняним ЗЗМЯПО та міжнародним PISA, а також апробацією інструментів стандартизованого підсумкового оцінювання для учнівства, яке завершує початкову школу, — пілотуванням ДПА-4.

Загальнодержавний зовнішній моніторинг якості початкової освіти (ЗЗМЯПО-2024) 

У квітні – травні 2024 року проведено основний етап третього циклу ЗЗМЯПО. У тестуванні й анкетуванні взяли участь 10899 учнів та учениць із 637 класів 408 закладів загальної середньої освіти. Як і в попередніх двох циклах ЗЗМЯПО, у 2024 році випускники початкової школи виконували тестові завдання із читання та математики. Крім того, цьогоріч уперше частина учнівства виконувала тести, метою яких є оцінити природничо-наукову компетентність молодшого школярства (курс «Я досліджую світ»). Нині фахівці Українського центру активно працюють, щоб уже навесні 2025 року надати освітянській спільноті актуальні дані щодо якості початкової освіти станом на 2024 рік, змін, що відбулися в успішності випускників початкової школи між 2018, 2021 та 2024 роками. Цінність цих даних важко переоцінити, адже це єдині достовірні дані про початкову ланку освіти в такій доволі тривалій ретроспективі. 

Міжнародне дослідження якості освіти PISA 

Якщо говорити про дослідження PISA, то у 2024 році робота Українського центру оцінювання якості освіти як національного центру PISA відбувалася за двома напрямами. 

Один із них — аналітична діяльність. Цьогоріч наші фахівці забезпечили підготовку ґрунтовного національного звіту за результатами PISA-2022, присвяченого успішності українського учнівства в галузі креативного мислення, а також опублікували шість чисел мінізвітів «Україна в центрі уваги». Ці матеріали суттєво розширюють уявлення про успішність 15-річних підлітків і чинники, що на неї впливають. Особливу увагу зосереджено на математичній грамотності, адже саме математика в циклі 2022 року було провідною галуззю PISA.

Поряд з аналітичним значущим напрямом роботи Українського центру у 2024 році в контексті дослідження PISA була підготовка до чергового циклу, основний етап якого заплановано на 2025 рік. Так, у квітні–травні було зібрано дані в закладах освіти, які потрапили до вибірки учасників пілотного етапу дослідження. Упродовж цього періоду 2242 учасники з 56 закладів у  16 регіонах пройшли тестування з трьох ключових галузей дослідження (природничо-наукових дисциплінматематики та читання), а також виконали завдання інноваційної галузі (навчання в цифровому світі) та додаткової (оцінювання з іноземної мови (англійської)). Після тестування всі учасники заповнювали анкети, що стосувалися різних аспектів їхнього життя та навчання.

Пілотування моделі державної підсумкової атестації на рівні початкової школи (ДПА-4)

Навесні 2024 року було проведено апробацію інструментів оцінювання й супровідних процедур у межах пілотування ДПА-4. Учасниками пілотування стали 39 зацікавлених шкіл із різних регіонів країни, де 1773 учні й учениці із 90 класів виконували тестові завдання з математики та української мови й читання.

Ми вдячні всім закладам освіти, які знайшли змогу в цих складних умовах долучитися до ЗЗМЯПО, апробації інструментів PISA-2025 і ДПА-4, а також учнівству та його батькам за готовність узяти участь у цих важливих освітніх дослідженнях. 

Незалежне тестування фахових знань та вмінь у межах сертифікації педагогічних працівників (НТ)

Крім оцінювання рівня досягнень учнівства та вступників до закладів вищої освіти, Український центр у 2024 році забезпечив проведення НТ у межах сертифікації педагогічних працівників. Традиційно сертифікацію було організовано для вчителів початкових класів, математики, української мови й літератури, які забезпечують реалізацію нового Державного стандарту базової середньої освіти. Також серед учасників сертифікації 2024 року з’явилася нова категорія педагогів — учителі, які викладають навчальні предмети (інтегровані курси) громадянської та історичної освітньої галузі та/або освітньої галузі «Суспільствознавство». Загалом цьогоріч для участі в сертифікації зареєструвалося 2983 особи: 1423 вчителі початкових класів (94,87 % від установленої квоти для реєстрації цієї категорії), 506 учителів математики (50,6 %), 592 вчителі української мови і літератури (59,2 %) та 462 вчителі історії (92,4 %). З-поміж них для проходження незалежного тестування з’явилося 1378 учителів початкових класів (96,84 %), 473 вчителі математики (93,48 %), 574 вчителі української мови і літератури (96,96 %) та 406 учителів історії (87,88 %). Докладнішу інформацію про цей аспект нашої діяльності в цьому році можна знайти у відповідному звіті

Уклінно дякуємо всім, хто був причетний до організації, підготовлення й проведення освітніх оцінювань у 2024 році. Сподіваємося, що в наступному році наша співпраця продовжиться, адже попереду огром роботи. Якщо коротко, то це: 

  • організація й проведення вступних випробувань на бакалаврські (НМТ), магістерські (ЄВІ та ЄФВВ) та аспірантські (ЄВІ) програми; 
  • забезпечення проведення незалежного тестування п’яти категорій педагогічних працівників, а саме вчителів початкових класів, математики, української мови і літератури, історії, а також вчителів іноземної мови (англійська мова);
  • організація й проведення в закладах освіти основного етапу міжнародного дослідження якості освіти PISA-2025, до участі в якому буде залучено понад 10 тисяч 15-річних підлітків;
  • підготовка й оприлюднення звіту за підсумками основного етапу загальнодержавного зовнішнього моніторингу якості освіти (ЗЗМЯПО-2024);
  • продовження пілотування моделі ДПА-4, зокрема інструментів оцінювання усного мовлення випускників початкової школи та їхньої здатності проводити математичні дослідження;
  • реалізація інших проєктів, що сприятимуть розвитку системи освітніх оцінювань у нашій країні на засадах прозорості, об’єктивності, рівності та справедливості. 

Переконані, що наша єдність, стійкість, цілеспрямованість і відданість справі стануть тим, що допоможе реалізувати всі ці завдання. Бо тільки так — якісно виконуючи свої поточні завдання — ми наближаємо нашу спільну Перемогу. Дякуємо нашим захисникам і захисницям за те, що ми продовжуємо жити, мріяти, працювати! Ми обов’язково переможемо!