
Фахівці Українського центру оцінювання якості освіти підготували переклад чергового мінізвіту за результатами PISA-2018, на тему «Чи може академічна успішність допомогти учнівству з несприятливими передумовами для навчання досягти висхідної освітньої мобільності?»
Тема цього мінізвіту перегукується з Цілями сталого розвитку, затвердженими ООН у вересні 2015 року. Зокрема, Ціль 4 «Якісна освіта» спрямована на забезпечення всеохопної, справедливої та якісної освіти і заохочення можливостей навчання впродовж усього життя для всіх. Одним із завдань цієї Цілі є забезпечення до 2030 року рівного доступу жінок і чоловіків до недорогої та якісної професійно-технічної й вищої освіти, зокрема університетської.
Досягнення цієї мети не можливе без урахування чинників, які впливають на можливості молоді здобути вищу освіту. Саме тому дослідники PISA присвятили цьому питанню окремий том «Справедливість в освіті», у якому, ґрунтуючись на даних власних досліджень, а також результатах «Опитування про навички дорослих» (Survey of Adult Skills) — частини Програми ОЕСР з міжнародного оцінювання компетенцій дорослих (PIAAC) — розглянули, чи може академічна успішність допомогти учнівству з менш сприятливими передумовами для навчання подолати освітні бар’єри й досягти вищого рівня освіти, ніж їхні батьки та чи є в світі країни, які повністю усунули соціально-економічну нерівність в освіті.
Крім цього, у пропонованому числі мінізвіту ви дізнаєтеся про таке:
- Як змінилися тенденції висхідної освітньої мобільності за останні десятиліття серед представників різних поколінь?
- Як рівень освіти батьків впливає на шанси дітей здобути вищу освіту?
- Наскільки зберігаються відмінності між учнями із різним рівнем освіченості батьків навіть при власній високій успішності?
- Чи можуть особисті академічні досягнення компенсувати несприятливі соціально-економічні передумови здобуття освіти?
- Чому широкий доступ до здобуття вищої освіти не забезпечує рівності можливостей у її здобутті?
- Наскільки великі відмінності між країнами OECP у висхідній освітній мобільності?
- Чи можна без змін у освітній політиці очікувати поліпшення справедливості в здобутті вищої освіти.
На завершення зазначимо, що команда аналітиків УЦОЯО продовжує глибоко опрацьовувати дані PISA, вивчаючи важливі питання, результати яких можуть бути використані для вдосконалення національної системи освіти. У наступному числі мінізвіту ми дослідимо, чи змінилося з часом відчуття приналежності учнівства до закладу освіти. Зокрема, розглянемо, наскільки сучасні учні відчувають себе частиною шкільної спільноти порівняно з їхніми однолітками попередніх років, а також проаналізуємо можливі чинники змін цього показника.
Запрошуємо ознайомитися із цими добірками, а також із мінізвітами за результатами PISA на сторінці дослідження.