Протягом 16 квітня ─ 17 травня в 19 областях та місті Києві проходив основний етап третього циклу загальнодержавного зовнішнього моніторингу якості початкової освіти (ЗЗПЯПО-2024).
До вибірки ЗЗМЯПО-2024 ввійшли 408 закладів загальної середньої освіти — сільські й міські, великі й малі, які репрезентативно представили понад 20 000 закладів нашої країни, де є початкова школа. У відібраних закладах участь у тестуванні й анкетуванні взяли понад 12 000 четвертокласників і четвертокласниць із 637 класів.
Як і в попередніх двох циклах ЗЗМЯПО, у 2024 році випускники й випускниці початкової школи виконували тестові завдання із читання та математики. Крім того, цьогоріч уперше частина учнівства виконувала тести за курсом «Я досліджую світ», метою яких є оцінити природничо-наукову компетентність молодшого школярства. Зауважимо, що окремий учень / окрема учениця виконував / виконувала завдання лише з одного із зазначених предметів.
Крім тестів, учасники й учасниці ЗЗМЯПО-2024 заповнювали анкети, залежно від того, тест якої саме освітньої галузі вони виконували. Наголосимо, що анкетування є одним з ключових елементів ЗЗМЯПО, адже саме поєднання даних анкетування з даними про виконання тестових завдань дає змогу отримати чіткі відповіді щодо того, як контекст, у якому живе й навчається учень чи учениця, впливає на рівень сформованості його чи її читацької, математичної чи природничо-наукової компетентності. Зміст цьогорічних анкет був мінімально достатнім і необхідним для забезпечення вивчення всіх чинників, які потенційно могли позначатися на успішності учнів і учениць, які завершують здобуття початкової освіти у 2024 році й навчання яких було припало на час пандемії COVID-19 та повномасштабного вторгнення. Додатково анкети також заповнювали вчителі й учительки, які навчали учнівство класів, які брали участь у ЗЗМЯПО-2024. Зібрані дані допоможуть, зокрема, простежити особливості освітнього процесу в закладах освіти, де реалізуються підходи, визначені концепцією Нової української школи. Наголосимо, що всі анкетні дані, зібрані в ході дослідження, є суворо конфіденційними, їх обробляють у деперсоніфікованому вигляді, а отже, ідентифікувати будь-яку особу (з-поміж учнівства чи вчительства) неможливо.
Ми вдячні всім закладам освіти, які знайшли змогу в цих складних умовах долучитися до проведення ЗЗМЯПО, а також учнівству та його батькам за готовність узяти участь у цьому важливому загальнодержавному освітньому дослідженні.
Зібрані в закладах освіти дані нині доправляють до пункту обробки матеріалів дослідження. На наступних етапах їх буде опрацьовано, зокрема забезпечено уніфіковане оцінювання відкритих тестових завдань, виконаних учнівством, з використанням спеціальної процедури кодування відповідей. А вже після цього розпочнуться роботи з аналізу даних для підготовки звіту, оприлюднення якого заплановано на початок 2025 року.
Принагідно наголосимо, що ЗЗМЯПО є єдиним вітчизняним дослідженням, яке має об’єктивні дані щодо стану сформованості ключових компетентностей (читацької та математичної) випускників початкової школи до початку й у період пандемії COVID-19. Своєю чергою проведення тестування й анкетування у 2024 році дасть змогу відстежити зміни в успішності учнівства, спричинені, зокрема, повномасштабним вторгненням, на тлі даних попередніх двох циклів ЗЗМЯПО (2018 та 2021 років).
Дізнатися більше про особливості ЗЗМЯПО та ознайомитися зі зразками тестових зошитів й анкет можна на нашому сайті за посиланням.