2023 РІК: ВИКЛИКИ, ДОСЯГНЕННЯ Й ПОГЛЯД У МАЙБУТНЄ

Традиційно в останні дні року, що минає, підбиваємо підсумки.

Український центр оцінювання якості освіти (УЦОЯО) завершив усі процедури, пов’язані з проведенням цьогоріч вступних випробувань на бакалаврські  (національний мультипредметний тест (НМТ)) та магістерські (єдиний вступний іспит (ЄВІ)єдине фахове вступне випробування (ЄФВВ)) програми, моніторингових досліджень (загальнодержавний зовнішній моніторинг якості початкової освіти (ЗЗМЯПО)міжнародне дослідження якості освіти PISA) та незалежного тестування в межах сертифікації педагогічних працівників. 

Це був ще один важкий, але важливий рік. Він зробив нас сильнішими, витривалішими й показав, що разом ми здатні протистояти найскладнішим викликам і досягати всіх поставлених цілей. Злагоджено працюючи з регіональними центрами оцінювання якості освіти (РЦОЯО) та багатьма партнерами, ми змогли цього року успішно реалізувати наші плани й підтримати високу планку якості у сфері освітніх оцінювань. Тож далі узагальнимо основні досягнення року, що минає, й окреслимо перспективи на рік прийдешній.

2023 рік — це другий рік, коли вступні випробування УЦОЯО проводив не тільки в Україні, а й за кордоном. Завдяки цьому понад 30 тисяч вступників (а це майже кожен десятий), які вимушені були через війну залишити країну, мали змогу пройти вступні випробування в закордонних пунктах тестування, щоб отримати шанс вступити до омріяного вітчизняного закладу вищої освіти й уже за кілька років докластися до відбудови й розвитку нашої країни.

Неймовірність того, що вдалося реалізувати цьогоріч у межах вступних випробувань, передусім полягає в тому, що вже вдруге в історії нашої країни масштабні (загальнодержавні) оцінювання було проведено в комп’ютерній формі. Так, звісно, не обійшлося без деяких проблем — і через постійні хакерські атаки з боку російського ворога, і через недотримання деякими учасниками принципів академічної доброчесності, однак на всі ці виклики наші фахівці швидко й ефективно реагували, щоб забезпечити об’єктивний і якісний відбір вступників. 

Підбиваючи підсумки, укотре переконуємося, що зробити те, що нам удалося в надзвичайно складних умовах воєнного часу, ми змогли лише тому, що до процесів підготовки й проведення НМТ, ЄВІ та ЄФВВ долучилися на різних етапах десятки організацій та установ, сотні фахівців. І не лише в Україні, а й за її межами. Допомогти уявити масштаби роботи, що цьогоріч була проведена в межах вступних випробувань, можуть деякі дані.

У 2023 році для того, щоб кожен зареєстрований мав змогу пройти НМТ для вступу на бакалаврські програми, загалом було організовано 24 зміни тестувань у межах основних і додаткових сесій. Крім України, ми провели НМТ майже в усіх країнах Європи, а також у Канаді та США — загалом у 53 містах 32 країн світу. Для забезпечення 12 днів оцінювань було задіяно 6998 тимчасових екзаменаційних центрів (ТЕЦ) в Україні та 496 — за кордоном. Під час основних сесій ТЕЦ було створено на базі 702 закладів та установ освіти, з них 55 — в інших країнах, а під час додаткових — на базі 155 вітчизняних закладів освіти та 20 закордонних. Усього в основних і додаткових сесіях НМТ взяло участь понад 268 тисяч осіб (94 % від зареєстрованих). Докладніше про це — у традиційно підготовленому фахівцями УЦОЯО звіті за підсумками проведення НМТ-2023 (том І та том ІІ). Крім того, скласти уявлення про цьогорічне НМТ може допомогти рубрика «Історії успіхів», де своїм досвідом підготовки й участі в тестуванні поділилися ті учасники й учасниці, які набрали максимальні бали з одного чи більше предметів НМТ.   

Як і вступники на бакалаврат, цьогоріч потенційні магістри також мали змогу пройти тестування і в Україні (під час основної та додаткової сесій), і за кордоном — у 12 містах 9 країн Європи (під час основної сесії). Для забезпечення 18 днів тестувань у межах ЄВІ та ЄФВВ було задіяно 3616 пунктів тестування в Україні та 74 — в інших країнах.  Під час основної  сесії пункти тестування було створено на базі 339 закладів та установ освіти в Україні та 12 в інших країнах, а під час додаткових сесій — на базі 121 вітчизняного закладу освіти. Загалом в основній і додатковій сесіях ЄВІ взяло участь понад 84 тисячі осіб, серед яких 1568 проходили тестування за кордоном. У межах ЄФВВ було створено умови для проходження 48 165 тестувань для понад 41 тисячі потенційних магістрів, серед яких 6879 вибрали по два тести. Пройшли ЄФВВ й отримали результати майже 33 тисячі учасників, із них 615 осіб проходили тестування під час основної сесії в пунктах тестування за кордоном. Повну інформацію про цей аспект нашої роботи у 2023 році подано в традиційному звіті.

Крім вступних випробувань, у 2023 році Український центр оцінювання якості освіти доклав багато зусиль для реалізації низки важливих заходів, пов’язаних з моніторинговими дослідженнями, а саме вітчизняним ЗЗМЯПО та міжнародним PISA.

Так, у жовтні 2023 року УЦОЯО разом з РЦОЯО провели пілотний етап третього циклу ЗЗМЯПО, метою якого було апробування когнітивних і контекстних інструментів для оцінювання рівня сформованості природничо-наукової компетентності випускників початкової школи, а також відпрацювання процедур тестування й анкетування безпосередньо в закладах освіти. Учасниками пілотування стали майже 2000 учнів із 25 закладів освіти в 11 регіонах країни. Якісно проведена цьогоріч підготовча робота дасть змогу провести навесні 2024 року основний етап третього циклу ЗЗМЯПО, під час якого, крім оцінювання вже традиційних читацької та математичної компетентностей, до фокусу уваги вперше потрапить і природничо-наукова компетентність випускників початкової школи.

Якщо говорити про дослідження PISA, то у 2023 році робота Українського центру оцінювання якості освіти як національного центру PISA відбувалася за двома напрямами. 

Перший з них — аналітичний. Цьогоріч наші фахівці завершили глибинні дослідження даних PISA-2018, опублікувавши десять чисел мінізвітів «Україна в центрі уваги», і водночас забезпечили підготовку ґрунтовного «Національного звіту за результатами PISA-2022», який представили широкій громадськості 5 грудня 2023 року. У цьому документі репрезентовано основну інформацію про успішність українських 15-річних підлітків станом на осінь 2022 рік, зокрема на тлі результатів їхніх однолітків в інших країнах, а також порівняно з досягненнями українського учнівства станом на 2018 рік, коли наша країна вперше взяла участь у дослідженні PISA. Для України ці дані цінні передусім з огляду на те, що вони відбивають ті проблеми, з якими стикнулася наша система загальної середньої освіти внаслідок пандемії COVID-19 та повномасштабного вторгнення росії. Висновки PISA-2022 можуть допомогти вітчизняному політикуму й освітянській спільноті напрацювати ефективні заходи для забезпечення стійкості нашої системи освіти та її поступу в умовах продовження реформи Нової української школи. 

Поряд з аналітичним, значущим напрямом роботи Українського центру оцінювання якості освіти у 2023 році в контексті дослідження PISA була підготовка до чергового циклу PISA, основний етап якого заплановано на 2025 рік, а пілотний — на весну 2024 року. У межах цієї діяльності наші фахівці забезпечили виконання всіх завдань з адаптації й перекладу тестових, когнітивних та інструктивних матеріалів дослідження й формування вибірки учасників для пілотного етапу.

Крім оцінювання рівня досягнень учнівства та вступників до закладів вищої освіти, у 2023 році УЦОЯО також забезпечив проведення незалежного тестування фахових знань і вмінь вчительства в межах сертифікації педагогічних працівників — процедури, запровадженої в нашій країні у 2019 році для виявлення та стимулювання педагогічних працівників з високим рівнем професійної майстерності, які володіють методиками компетентнісного навчання й новими освітніми технологіями та сприяють їх поширенню. Особливістю цьогорічної сертифікаційної кампанії стало те, що в ній, крім вчительства початкових класів, уперше змогли взяти участь також учителі математики та української мови й літератури, які забезпечують реалізацію нового Державного стандарту базової середньої освіти. Загалом у 2023 році для участі в сертифікації зареєструвалися 1386 учителів  початкової школи, 447  учителів математики та 456 учителів української мови і літератури. З них успішно пройшли незалежне тестування і були допущені до участі в наступному етапі сертифікації 921 вчитель початкової школи, 180 учителів математики та 398 учителів української мови і літератури. Більш повну інформацію про цей аспект нашої діяльності в цьому році можна знайти у відповідному звіті

Означене вище — це левова частка діяльності УЦОЯО у 2023 році, однак нею не обмежується те, чим цьогоріч займалися наші фахівці, усвідомлюючи свою відповідальність за розвиток вітчизняної освіти в нинішніх складних умовах. Крім якісного виконання функцій з підготовки й проведення вступних випробувань, моніторингових досліджень і незалежного тестування педагогічних працівників, представники УЦОЯО та РЦОЯО долучалися до багатьох інших активностей як експерти в галузі освітніх оцінювань. Зокрема ми співпрацювали з Громадською організацією «ЕдКемп Україна» та Державною службою якості освіти в межах підготовки й проведення міжнародного Дослідження соціально-емоційних навичок (ДоСЕН) — ще одного, поряд з дослідженням PISA, проєкту Організації економічного співробітництва та розвитку, а також з Проєктом «Супровід урядових реформ в Україні» (SURGe) в контексті розроблення методології й інструментів з надолуження освітніх втрат. У межах різноманітних ініціатив наші фахівці також чимало зробили для поглиблення уявлень вітчизняних освітян про освітні втрати та про ефективні шляхи їх подолання, зокрема підготувавши публікацію про освітні втрати, долучившись до підготовлення онлайнових курсів з відповідного питання тощо. 

Цей перелік можна продовжувати, однак тут важливіше акцентувати на іншому: уся діяльність фахівців УЦОЯО та РЦОЯО, як основна, так і дотична, у співпраці з партнерами, переконує, що в складних умовах сьогодення ми гуртом здатні успішно протистояти викликам і з упевненістю дивитися вперед. Інакше й не може бути, бо освіта — це завжди про майбутнє. Тож і в наступному році ми докладемо всіх зусиль, щоб якнайкраще реалізувати всі свої завдання, серед яких:

  • проведення вступних випробувань на бакалаврські програми (НМТ);
  • проведення вступних випробувань у магістратуру (ЄВІ та ЄВФФ);
  • пілотування державної підсумкової атестації на рівні 4-х класів (ДПА-4);
  • проведення пілотного етапу PISA-2025;
  • проведення основного етапу третього циклу ЗЗМЯПО;
  • проведення незалежного тестування педагогічних працівників (учителі початкових класів, математики, української мови та літератури, а також учителі історії та громадянських дисциплін).

Ми дякуємо всім, хто в нас вірив і нам довірився! Упевнені, що й надалі робитимемо все від нас залежне. Та найперше наша подяка — нашим захисникам і захисницям за те, що вони дають нам змогу продовжувати планувати й працювати! У такий складний час, який ми нині переживаємо, зі спільних, насправді важливих справ виростає впевненість у тому, що ми все зможемо. Ми переможемо!

Усе буде УКРАЇНА!